Bartoks folkemusikkinspirerte musikk fortjener disse tolkningene av Elise
Båtnes og Håvard Gimse. Tolkningene er frie og spilles med en friskhet som
er beundringsverdig.
Spesielt viser Båtnes frem sin tekniske briljans i solosonaten fra 1944. Dette
er et mesterverk, som krever både teknikk og musikalsk følelse, noe Båtnes
har i rikt monn.
I de ungarske folkesangene er det inderligheten og klangbehandlingen som
formidles på en meget god måte.
Like spennende som de foran nevnte verk, er det at Båtnes har valgt å ta med
den mer ukjente sonaten fra 1903. Denne er lite spilt, men viser like fullt
kvaliteten til den unge Bartok. Dette er et verk som gir platen en god
spennvidde. Og Båtnes er sterkt medvirkende til at helheten i produksjonen
blir av det særs gode slaget.
---
Elise Båtnes spilte som 12-åring fiolin på en måte som trollbandt det norske
folk. Elise var den første av våre helt unge fiolintalenter, og
fikk svært mye oppmerksomhet i veldig ung alder fra alle medier. Men etter
at 15-åringen ga ut ‘Fra Elise’ i Norge har det vært relativt stille på
platefronten. Desto mer spennende er det når Elise Båtnes nå faktisk
gjør sin internasjonale platedebut som solist på Simax – i det tøffeste
repertoaret som finnes.
Elise Båtnes ble tildelt Rolf Gammleng-prisen i 2008 og Øyvind Berghs
minnepris i 1990.
---
Andante for fiolin og piano (1902)
Sonate for fiolin og piano (1903)
Ungarske folkesanger for fiolin og piano, del 1 og del 2
Sonate for solo fiolin, SZ117 (1944)
ELISE BÅTNES
& HÅVARD GIMSE: «Béla Bartók: Works for violin» Simax Classics PSC 1174
(2008).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar