tirsdag 19. mai 2009

En opplevelse i klanger

Undertegnede slutter aldri å undre seg over Magnar Åms musikk.
Helt fra jeg første gang fikk oppleve Åms klangverden i «Studie over en salmetone fra Luster» for orkester (1977), har hans meget spesielle og gode instrumentering gang på gang gitt utrolig flotte musikkopplevelser.

Nå har også Åms musikk en substans som er spesiell. Musikken er rotfestet i det norske, men så gjør Åm det han kan aller best - lar seg selv forundre over de klanger og lydbilder som skapes. Derfor er SONaR blitt en så utrolig vakker og underfundig opplevelse.
Platas tre verk; «vere meininga», «det var mjukt» og «dette blanke no», er alle sentrert rundt harpen. Et instrument som i utgangspunktet lager noen av de vakreste stemninger som forlater et instrument. Spesielt fasinerende er platas siste verk, «dette blanke no», der den eminente harpisten Ellen Sejersted Bødtker bruker både elektrisk og akustisk harpe.
Eller som det hele kan kokes ned til; Dette er en overjordisk klangverden av harper, strykere og engler ...
Bødtker har på denne plata med seg Hildegunn Riise (resitasjon), Oslo kammersolister, Berit Norbakken Solset (sopran), samt Grex Vocalis, ledet av Carl Høgset. Et knippe musikere som sender denne musikk til en annen sfære.
Om musikken:
SONaR er eit lydsignal sendt ut for å skape eit ekko frå alt det måtte treffe og slik avdekke det som er usett. Eg trur me alle sender våre symbolske sonárar ut i det fysiske og åndelege kosmos i ei stadig søking etter meining. I alle fall gjer eg det. Og livet mitt og musikken min representerer både dette barnets sonárar og universets alltid-utfoldande svar. - Magnar Åm
- Musikken til Magnar Åm møtte meg med stor kraft. Den skapte et dypt inntrykk gjennom unik behandling av harpen som det klangfulle, skjøre, naive, lette og dramatiske instrumentet det er, og ga det en dimensjon jeg alltid har lett etter. Den elektriske harpen med sine effekter og den akustiske harpen skaper en dialog, som om den nye og gamle verden smelter sammen. Fire år med intenst samarbeid har resultert i disse tre soloverk for harpe. - Ellen Sejersted Bødtker
---
Innspillingen kommer i to versjoner. En SACD og en blue-ray disc i 5.0 DTS HD MA. Og for de som har blue-ray spiller hjemme er dette en helt utrolig lydopplevelse. 

Magnar Åm

  • Født i 1952, Trondheim
  • Bosatt i Volda
  • Utdannet organist og kantor ved Bergen Musikkonservatorium
  • Studert komposisjon med Ketil Hvoslef i Bergen og Ingvar Lidholm ved Musikhögskolan i Stockholm
  • Sentrale verk: Bøn (1972), punkt null (1979-83), symfonien min klode, mi sjel (1982), klavertrioen Fritonale samtalar (1986), orkesterverkene Studie over en salmetione fra Luster (1977), lyfter me som ein (1986), tidlaus energi (1991), og let båten gli stille ut (1989), samt oratoriet ... og livet (1990)

ELLEN SEJERSTED BØDTKER: «SONaR», musikk av Magnar Åm, 2L51SABD (2008)
Genre: Samtidsmusikk, Spilletid: 0:58:11

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar