torsdag 16. desember 2021

For et talent!


 Stjerneskuddene fortsetter å dukke opp på den norske musikkhimmelen. Her er platedebuten til fiolinisten Sonoko Miriam Welde!


Denne talentfulle fiolinisten debuterte bare ni år gammel med Bergen-filharmonien og har allerede rukket å musisere sammen med anerkjente orkestre som Royal Philharmonic Orchestra, Bournemouth Symphony, Trondheim Symfoniorkester, Norwegian Radio Orchestra, WDR Sinfonieorchester Köln, Stavanger Symfoniorkester, Orchestre de Chambre de Lausanne, Kremerata Baltica, Zagreb Soloists, Oslo Camerata, samt det estiske kammerorkesteret. Og samarbeidet har ført henne sammen med strålende dirigenter som Andrew Litton, James Gaffigan, Joshua Weilerstein, Han-Na Chang, Marta Gardolińska og Edward Gardner.

Nå er hun altså ute med sin debutplate, og med seg har hun Oslo-filharmonien ledet av dirigenttalentet  Joshu Weilerstein og dirigenttalentet Tabita Berglund i musikk av Samuel Barber (1910-1981), Max Bruch (1838-1920) og Ralph Vaughan Williams (1872-1958).

Og la det være sagt med en gang - både orkester og solist skaper en nydelig musikalsk atmosfære. Spesielt er jeg imponert over sluttresultatet både når det gjelder fiolinkonserten til Max Bruch og Vaughan Williams nydelig «The Lark Ascending». Her viser Welde frem både tekniske ferdigheter og ikke minst at hun har en fin evne til å krype inn i musikken og formidle spillet på en ytterst sanselig måte. Det er ikke ofte en hører Bruchs første fiolinkonsert framført med så mye musikalsk sjel.

Ett av mine desidert favorittstykker er Vaughan Williams sin nydelige naturbeskrivelse av den syngende fugl i flukt. Stykket i seg selv er av det usedvanlig vakre slaget - og Weldes fargelegging av fuglens flukt er mildt sagt herlig.

Samuel Barbers konsert er et verk vi ikke hører så altfor ofte. Jeg har en liten favorittinnspilling med italiensk/amerikanske Nadja Salerno-Sonnenberg der hun spiller med London symfoniorkester under ledelse av Maxim Shostakovich. Men Weldes formidling er så absolutt på høyden - både i den innlevende 2.satsen, samt den litt mer tekniske og intense sistesatsen.

Oslo-filharmonien er igjen et usedvanlig godt akkompagnerende orkester!

Alt i alt en usedvanlig fin innspilling. Her er det bare å følge spent med i hennes videre karriere.

På platen:

Max Bruch: «Fiolinkonsert nr.1 g-moll» op.26
Ralph Vaughan Williams: «The Lark Ascending»
Samuel Barber: «Fiolinkonsert» op.14

SONOKO MIRIAM WELDE: Fiolinverk av Barber, Vaughan Williams og Bruch
Oslo Filharmonsike orkester
Dirigenter: Tabita Berglund og Joshua Weilerstein
LAWO Classics LWC1222 (2021)
Spilletid: 61:51

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar