mandag 8. januar 2024

Lyden av....


 Møt Edvin Østergaard (f. 1959), komponist og forsker, der han lar begrepet samspill stå sentralt. Men hva slags samspill?


Vi får bekjentskap med fire av hans verk på denne innspillingen. Alle skrevet i 2019 og med noen av våre fineste musikere.

Innspillingen åpner med «Aus der ersten Duineser Elegie» med tekster av Rainer Maria Rilke oversatt av Åsmund Bjørnstad. Dette verket er for tre stemmer og den fine vokalformidlingen besørges av Tone Elisabeth Braaten (sopran), Ebba Rydh (mezzosopran) og Per Kristian Amundrød (tenor). De melodiske linjene til de enkelte stemmene spinner rundt hverandre på et fascinerende vis. Klangen er sublim og de tre vokalistene får virkelig vist hvor fin sangens formidling er.

«Into A» for solo kontrabass følger, og her møter vi et helt annet lydlandskap. Det nesten 19 minutter lange verket setter kontrabassist Håkon Thelin på utallige prøve - både teknisk og klanglig. Her visser komponisten frem hvilke klangmuligheter som finnes i dette voksne instrumentet. 

«A Steffens Fragment» for sopran og kontrabass viser igjen et klangspekter som fascinerer. Kombinasjonen sopran og kontrabass er ikke daglidags, men det er nettopp kontrastene som stemmens instrument skaper i samspill med kontrabassen som gir oss lyttere en nydelig opplevelse. Teksten her er skrevet av Henrik Steffens.

De fire musikerne er samlet på platas siste verk. «Ørenslyd, Ritus V». Her møter vi igjen en tekst av blant andre Rainer Maria Rilke. Det er fristende å legge et akkompagnerende bilde til kontrabassen, men her er det fire musikere som sammen skaper et klang og lydbilde der begrepet samspill virkelig kommer til sin rett.

Lån øret til denne - den drøye timen plata varer vil gi deg næring til musikalske fantasier!

EDVIN ØSTERGAARD: «Ørenslyd»
Nordic Voices og Håkon Thelin (kontrabass)
LAWO Classics LWC1264 (2023)
Spilletid: 62'14


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar