Her har vi musikk av Olav Kielland (1901-1985). Variert kammermusikk, kan man si. Og sentralt på platen er hans «Strykekvartett» op.22 fra 1964. Et spennende møte mellom norske toner og modernismen!
Nå er det ikke første gang denne strykekvartetten er lydfestet. Hindakvartetten gjorde det i forrige århundre, men uansett er dette en viktig innspilling av denne kvartetten, som viser hvor langt unna det norske tonespråket Kielland tidvis var.
Han hadde sin bakgrunn i Leipzig og ved siden av å komponere er hans aller største innsats for norsk musikkliv som dirigent, blant annet med en karriere som sjef i Oslo Filharmoniske orkester (1933-1945), der han bragte en rekke nye norske verk til dåpen. Før det var han kapellmester ved Stora Teatern i Göteborg, der han hadde stor suksess. Etter krigen dirigerte han blant annet Trondheim Symfoniorkester, Harmonien i Bergen og rekke orkestre rundt om i Europa.
Men her er det altså hans kammermusikk som er i fokus, hvorav strykekvartetten så desidert er verket som fanger størst interesse, mye takket være Fragaria Vescas formidling.
Men når Kiellands tonespråk her er rettet inn mot et kontrastfyllt møte, der norske toner settes opp mot et hardere modernistisk uttrykk, så er platas andre verk tidvis meget sterkt influert av vår tradisjonsmusikk.
«7 slåtter for fele» op.12 er for hardingfele solo - fela trakteres på godt vis av Tor Johan Bøen.
I «Tvileikar» op. 19, 5 cacce per 4 strumenti ad libitum, møter vi igjen Fragaria Vesca, og her er vi nærmere det norske enn i strykekvartetten. Og igjen - godt formidlet.
Så har Bøen samlet fire mindre stkker for fiolin og piano. Her har han med seg Eirik Haug Stømner. Og disse fire stykkene står godt til hverandre, der spesielt «Serenaden» fra 1922 stikker seg litt ut.
Platen avsluttes med «Melodia per strumenti a corda op.15b». Ett særs vakkert lite stykke for strykere.
Det er både rett og riktig at Olav Kiellands musikk - uansett hvor ukjente verkene er - blir spilt inn og formidlet, så her har plateselskapet og Tor Johan Bøen all grunn til å få en stor takk. Om alle verkene er like toneangivende i norsk musikkhistorie er nok en litt annen skål, men hørverdig (og viktig) er det hele.
OLAV KIELLAND: Chamber Works
Tor Johan Bøen, fiolin og hardingfele - Eirik Haug Stømner, piano
Fragaria Vesca
SIMAX Classics PSC1414 (2025)
Spilletid: 53'19
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar