Vi har fått Kirsten Flagstads etterfølger på operascenen om noen skulle være i tvil. Så når vår internasjonale sopranstjerne Lise Davidsen inntar Bjørvika, sammen med et knippe internasjonale stjerner (og det hele blir lydfestet), så kan man egentlig bare la ørene smile seg gjennom drøye to timer med «Der fliegende Holländer» av Richard Wagner (1813-1883)
Denne innspillingen er gjort "live" fra Den Norske Opera og Ballett i august 2024, noe man knapt kan høre, takket være eminent lydteknisk arbeid.
Vi skal i denne operaen bevege oss rundt 240 kilometer fra Bjørvika og sørover i Oslofjorden, til Sandviken ved Tvedestrand. Dette var stedet Richard Wagner ble "stormfast" i juli 1839. Han var ombord i skipet Tethis som skulle bring ham og hans første kone fra Øst-Preussen til London. Han var på den tiden jaget av en del kreditorer, noe Wagner slet med i store deler av livet.
Nok av det. Skipet Wagner var ombord i ble i Sandviken i tre uker, og da ble det jo tid til å se seg om, og den tyske komponisten ble fasinert av landskapet rundt Oksenfjorden, og slikt blir det selvsagt opera av.
Da er det jo rett og rimelig at plateselskapet Decca gjør en innspilling så nærme Tvedestrand som mulig. Det ble hentet inn et solistisk stjernelag, som sammen med Nasjonaloperaens kor og orkester under ledelse av Edward Gardner (operaens nye musikksjef), fikk lydfestet en meget sterk musikalsk opplevelse.
Gerald Finley (som Hollenderen), Lise Davidsen (som Senta), Brindley Sherratt (som Daland - skipets kaptein), Stanislas de Barbeyrac (som Erik - Sentas forlovede), Eirik Grøtvedt (som styrmannen) og Anna Kissjudit (som Mary), gjør sine formidlinger riktig så fint i denne operaen. Det er et godt solistensemble, men jeg må uansett gi den aller største blomsten til Lise Davidsen. Maken til omfang og kraft i hennes stemme, og hvilken fantastisk formidlingsevne hun innehar, tar rett og slett pusten undertegnede. Flere ganger fikk jeg frysninger på ryggen under de 130 minutter operaen varer.
Både kor og orkester under ledelse av Edward Gardner er også med på å underbygge storheten i denne innspillingen. Vi kan vel si at endelig har en solid Wagner-tolkning bokstavelig talt kommet hjem. Kirsten Flagstad, som jo er en av tidenes Wagner-tolkere og vår første operasjef, hadde vært umåtelig stolt av denne innspillingen.
Denne versjonen av Wagners opera er i tre akter, men går i ett - uten pause - noe Wagner selv bestemte da han dirigerte urframføringen i Dresden i 1843. I dag deles den ofte opp med to pauser, men når pauser inkluderes mister operaen litt av sin intensitet etter min mening.
«Der Fliegende Holländer» er en av Wagners enklere operaer å tilnærme seg. Så lån øret til denne. Dette er virkelig en stor musikkopplevelse.
Teksten finner du i cd-coveret og partituret finner hos IMSLP
RICHARD WAGNER: «Der Fliegende Holländer»
Solister: Lise Davidsen, sopran - Gerald Finley, bassbaryton - Stanislas de Barbeyrac, tenor - Eirik Grøtvedt, tenor - Anna Kissjudit, mezzosopran
Den Norske Operas kor og orkester - Edward Gardner (dirigent)
DECCA 487 0952 (2025)
Spilletid: 130'57 (2 cd)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar