Kan gjentagende cluster-akkorder - i ulike styrkegrader - over et visst
tidsrom gjøre vondt? Definitivt!
I Christian Bloms «Manualenes Poesi» (2007-2011) hamrer bokstavelig talt
pianisten inn disse akkordene - og selv om dette maner frem både emosjonell
smerte og ørenes provokasjon, så går «forbannelsene» etter hvert over i
fasinasjonen over hvor store forskjeller det er i disse akkordenes mange
uttrykk og klanger. Og bak lurer poesien - og hele verket avsluttes på en
høyst raffinert måte - som overrasker.
Hovedverket er Helmut Lachenmanns gigantiske verk «Serynade» (1998/2000) for
solo klaver som blir svært sjeldent fremført på grunn av sin ekstreme
vanskelighetsgrad. Lett å skjønne når man lytter til det - men dette er et
type verk der man kan ha stort utbytte av teksten i cd-boka, samt et
partitur. En grundig lytt avslører også stadig nye effekter i musikken som
setter både utøver og lytter på prøve.
Christian Jaksjøs «Encounting the Imaginary» har på mange måter en del
likhetstrekk med Christian Bloms verk - og er på den måten med på å skape en
fin - om enn provoserende ramme rundt Lachemanns mesterstykke.
Hva så med platens utøver Ellen Ugelvik? Man sitter småmåpende igjen etter å
ha lyttet seg gjennom platen. Og man fortsetter å undres etter hver
gjennomlytting. Hvordan er det pianistisk mulig å få en spesiell klangverden
spekket med cluster-akkorder i Bloms stykke til å klinge så vondt-vakkert?
Hvordan er det mulig å beherske den ekstreme musikken til Lachenmann? Talent
- og ikke minst knallhardt arbeid. Det kan ikke ha vært lett å tilnærme seg
denne musikken - så jeg gir all honnør til en musiker som helt sikkert vil
skape oppmerksomhet ved neste pianistiske korsvei.
Ellen Ugelvik mottok Spellemannprisen i 2008 for sin debut-CD «Makrokosmos»,
av George Crumb, og var en av profilene under Risør Kammermusikkfestival
2012.
Ellen Ugelvik (1971)
- Studert piano i Bergen, Leipzig og Amsterdam
- Har spilt sammen med balnt annet Oslo Filharmoniske orkester, Bodø Sinfonietta og Oslo Sinfonietta
- Fikk Spelemansprisen for «Makrokosmos I-II» i 2008
ELLEN UGELVIK: «Serynade»
GRAPPA (2012) - ACD5061
Genre: Samtidsmusikk - Spilletid: 60:13
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar