Vel, selv om de tre komponistene Schönberg, Berg og Webern sine sanger ikke
bryter med tonaliteten på denne innspillingen, så ble de tre herrer etter
hvert synonymt med den nye wienerskolen.
Det er to markante musikere som presenterer musikk av tre komponister som satt
sterke spor etter seg i begynnelsen av forrige århundre. Denne platen
inneholder sanger fra komponistene tidlige karrierer - og ved siden av den
musikalske kvalitet som mezzosopranen Marianne Beate Kielland og pianisten
Nils Anders Mortensen serverer - gir musikken et fint bilde rundt de tanker
og ideer komponistene hadde i sine tidlige karrierer.
Og det er en usedvanlig vakker stemme som presenteres på denne platen.
Kielland viser en meget god evne til å "kle opp" de
senromantiske sangene med varme og følelser. Framføringene er trygge og det
er herlig å høre en sanger med en tydelig og god diksjon. Akkurat den evnen
bringer lytteropplevelsen et hakk opp.
Både Berg, Webern og Schönberg bevegde seg i grenselandet mellom tonalitet og
atonalitet. Mest kjente ble de kanskje for verkene som kom senere, der de på
hver sin måte utforsket atonalitetens mange uttrykksformer. Likevel beholdt
komponistene forbindelsen til den romantiske tradisjonen. Det lyriske ble
videreført. Musikken skulle være følt, ikke tenkt. Å høre disse tidlige
sangene gir et unikt vitnesbyrd om denne forbindelsen.
«Früh» er en fin plate, selv om ikke alle sangene bærer en kvalitet som maner
til gjentagende lytting. Likevel er det meste av musikken vakker, og tidvis
aner vi at komponistene er i ferd med å bryte med det tonale. Det er her
plata virkelig blir interessant.
Sangene er lite fremført, og er vel verd en lytting. Og tar man med de
senromantiske referanser de tre komponistene har etterlatt seg, understreker
disse sangene hvor viktig romantikken var for Alban Berg, Anton Webern og
ikke minst Arnold Schönberg.
Et stort pluss gis også for et meget innholdsrikt cd-hefte.
LAWO CLASSICS (2012) - LWC1033
Genre: Kunstmusikk
Spilletid: 47:58
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar