Sindre Myrbostad - merk deg navnet. På sin cd-debut gir han seg i kast med et
riktig så djervt svennestykke - «24 preludier» op.11 av Alexander Skrjabin.
Musikk som er full av følelser og farger. Og det skal sies at Myrbostad er
ytters dyktig i å fremheve de klanglige aspektene ved Skrjabins nydelige
preludier. Alle moll- og dur-tonearter er representert i disse preludiene,
noe som setter utøveren på solide utfordringer vedrørende stemning og
klangfarger, noe Myrbostad løser på en særdeles fin måte. Musikken er
levende og føles naturlig spilt. Da har han på mange måter gjort jobben sin
under innstuderingen.
Så dukker tre samtidsverk opp - og her viser Myrbostad fram sin dyktighet i å
rede grunnen for selve klangen i klaveret, spesielt gjelder det i Ruta
Paideres verk. At Myrbostad også har tatt med to nyere norske verk er
prisverdig - og inntrykkene fra disse framførelsene er at vi her har med en
usedvanlig dyktig pianist å gjøre. Bibalos fire små stykker er en sann fryd
å lytte til. Musikken er usedvanlig godt spilt, og komponistens intensjoner
med musikken - som tydelig kommer fram i satsenes titler - kommer godt fram
i Myrbostads tolkninger.
På plata:
Alexander N. Skrjabin: «24 preludier» op.11
Ruta Paidere: «In Contrary Motion»
Antonio Bibalo: «Piani 'Solo' in the Evening»
Ketil Vea: «Reflekser»*
Ruta Paidere: «In Contrary Motion»
Antonio Bibalo: «Piani 'Solo' in the Evening»
Ketil Vea: «Reflekser»*
* med pianisten Franziska Steinecke
SINDRE MYRBOSTAD: «IN CONTRARY MOTION»
EURIDICE (2012) EUCD76
Genre: Kunstmusikk - Spilletid: 61:13
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar