onsdag 24. oktober 2012

Kontrastens egenskap

Denne platen krever mer enn å komme skliende inn foran høytalerne. Musikken har nemlig en klar programmatisk profil - kontrast mellom by og land, for å forenkle saken noe. Likevel oppleves innholdet som nytt hver gang man lytter på musikken. Derfor er platas cd-heftet nær sagt en dyd av nødvendighet for å gi denne musikalske opplevelsen full rettferdighet. 
Og som plateselskapet selv skriver i pressemeldingen:
«Det å bevege seg gjennom en by er en god metafor for å lytte til ny musikk. Det krever aktiv handling, enten man flanerer gjennom ukjente bygater eller lytter til et stykke for første gang. Store byer vil alltid by på overraskelser og nye opplevelser for den som åpner blikket. På samme måte er en aktiv lytting nødvendig for å ta inn den nye musikken, hvor øret skaper historien like mye som musikerne gjør det. Det handler ikke om å lene seg tilbake for å bli overveldet av en fortelling, men om å vandre med ørene gjennom et landskap av lyder hvor et mangfold av historier oppstår, brytes mot hverandre, og forsvinner. Det handler om å bevege seg ned ukjente gater, inn i mørke portrom, ut på plutselige, åpne plasser. Og på samme måte som i en by er det utallige ruter man kan velge for å bevege seg fra A til B.
Byen er et landskap hvor vi stadig blir konfrontert med nye sosiale situasjoner; midt inne i tilsynelatende kaotiske og tilfeldige mønstre av mennesklige aksjoner, avsløres de tett sammenvevde strukturene som forhindrer kaoset i å ta overhånd. Og under overflatene venter naturen på å ta over, på å utslette våre konstruksjoner med organisk vekst; der hvor den første delen, Possible Cities, arbeider med motsetninger, brudd og friksjoner, dreier Essential Landscapes seg om organisk utvikling og langsomme prosesser.»
Dermed er det overbrakt - og utgangspunktet for en meget god lytteropplevelse er lagt. Selv om man får en så detaljert innføring i komponisten ideer rundt verkene - så gir det klingende resultatet lytteren et stort rom til å tolke inn sine egne bilder i verkene.
Musikken er godt skrevet og til syvende og sist er ensemblets bidrag av det viktige slaget. Og man må ta av seg hatten for den perfeksjonisme - og den levende klangen Christian Eggen får ut av sine medmusikere i Cikada. For dette er musisering av ypperste klasse. Det er faktisk ikke mange internasjonale ensembler som matcher ett av våre desidert beste samtidsensembler. Når også lydenfolket bak denne produskjonen vet å sette knallgod lyd og benytter seg av det ypperste innen teknologien - så blir lytteropplevelsen utrolig god.
Så kan man krangle så mye man vil om samtidsmusikk - kontra den gode melodi og den lettfattelige rytme. Men hvem sier at samtidens klanger IKKE inneholder den gode melodi? Eller den lettfattelige rytme? Det blir øret som hører sin oppgave å definere den problemstillingen. Og lytter man godt nok - så finner man... For Eivind Buene har den evnen å skape de små magiske øyeblikk innenfor det store og oversiktlige helheten. Derfor er dette musikk man VIL vende tilbake til. Den pirrer nyskjerrigheten - igjen og igjen.
Kammermusikksyklusen Possible Cities/Essential Landscapes er skrevet for Cikada i tidsrommet 2005-2009, og er bestilt av Cikada og Ensemble Intercontemporain. Tittelen er hentet fra Italo Calvinos bok Usynlig byer, som inneholder poetisk meditasjoner over konstruksjon og forfall, over mennesklig skapertrang og naturens uunngåelige krefter.
Eivind Buene (f. Oslo, 1973) studerte ved Norges Musikkhøgskole mellom 1992 og 1998. Han skriver for orkestre, ensembler og solister, og har arbeidet mye i skjæringspunktet mellom improvisasjon og komposisjon. Ved siden av musikken har Buene skrevet essays og musikkritikk, og hans andre roman, Allsang, kommer ut høsten 2012.
Innspillingen kommer i to versjoner i samme pakke. En plate med 5.1 Surround og en plate i stereo-produsert DXD (Digital eXtreme Definition 352kHz/24bit).
God lytt!

EIVIND BUENE: «POSSIBLE CITIES / ESSENTIAL LANDSCAPES»
2L (2012) - 2L-083
Genre: Samtidsmusikk - Spilletid: 76:53

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar