Nils Henrik Asheim er en modig musiker - og han har teft. Å transkribere Edvard Griegs berømte «Ballade», samt en rekke av Geirr Tveitts hardingtonar til orgel er en særdeles spennende operasjon. Lykkes det?
Det enkleste, men likevel mest modige ved denne platen er nok Edvard Griegs «Ballade». Griegs musikk fungerer faktisk meget godt for orgel, og organist Asheim er dyktig i sine valg av stemmer på det store og omfangsrike orgelet i Stavanger Konserthus.
Det er selvsagt ikke snakk om å gjenskape et fantastisk musikkverk, men snarer å gi verket en ny plass hos oss lyttere. Og fordi Asheims spill og musikalske valg av klanger er gjennomført strålende, føles opplevelsen rik og ikke minst riktig.
Å gi seg i kast med Geirr Tveitts hardingtonar virker hakket mer utfordrende, både rent teknisk og ikke minst i behandlingen av Tveitts rike fargevalg i sin musikk. Asheim treffer med sine versjoner godt, og utnytter orgelets fantastiske muligheter til virkelig å gi denne musikken en helt ny dimensjon.
Stykkene innledes selvsagt med noe som nesten er Tveitts signatur; «Vélkomne med Æra». Og allerede her aner vi hvilken idérikdom som Asheim har for denne musikken. Det blir aldri ett eneste kjedelig øyeblikk under gjennomlyttingen av de 18 stykkene han har plukket ut. Asheim gir musikken magi som i «Huldrahaugjen», mystikk som i «Folgafodne fortel ingjenting». Ja, og i de mildt sagt brautende «Storskrytarstev» og «Hardingøl», får organisten musikken til å gnistre.
Når det gjelder klang, så har innspillingens lydteknikere all ære av sin jobb. Dette er en utrolig opplevelse å få rett inn i stua!
PS! Les også innsiden på cd-heftet!
På platen:
Edvard Grieg: 1843-1907): «Ballade» op.24
Geirr Tveitt (1908-1981): Utdrag fra «Hundrad Hardingtonar»
NILS HENRIK ASHEIM: Organ of Stavanger Concert Hall
LAWO Classics LWC1151 (2018)
Spilletid: 71.37
Det enkleste, men likevel mest modige ved denne platen er nok Edvard Griegs «Ballade». Griegs musikk fungerer faktisk meget godt for orgel, og organist Asheim er dyktig i sine valg av stemmer på det store og omfangsrike orgelet i Stavanger Konserthus.
Det er selvsagt ikke snakk om å gjenskape et fantastisk musikkverk, men snarer å gi verket en ny plass hos oss lyttere. Og fordi Asheims spill og musikalske valg av klanger er gjennomført strålende, føles opplevelsen rik og ikke minst riktig.
Å gi seg i kast med Geirr Tveitts hardingtonar virker hakket mer utfordrende, både rent teknisk og ikke minst i behandlingen av Tveitts rike fargevalg i sin musikk. Asheim treffer med sine versjoner godt, og utnytter orgelets fantastiske muligheter til virkelig å gi denne musikken en helt ny dimensjon.
Stykkene innledes selvsagt med noe som nesten er Tveitts signatur; «Vélkomne med Æra». Og allerede her aner vi hvilken idérikdom som Asheim har for denne musikken. Det blir aldri ett eneste kjedelig øyeblikk under gjennomlyttingen av de 18 stykkene han har plukket ut. Asheim gir musikken magi som i «Huldrahaugjen», mystikk som i «Folgafodne fortel ingjenting». Ja, og i de mildt sagt brautende «Storskrytarstev» og «Hardingøl», får organisten musikken til å gnistre.
Når det gjelder klang, så har innspillingens lydteknikere all ære av sin jobb. Dette er en utrolig opplevelse å få rett inn i stua!
PS! Les også innsiden på cd-heftet!
På platen:
Edvard Grieg: 1843-1907): «Ballade» op.24
Geirr Tveitt (1908-1981): Utdrag fra «Hundrad Hardingtonar»
NILS HENRIK ASHEIM: Organ of Stavanger Concert Hall
LAWO Classics LWC1151 (2018)
Spilletid: 71.37
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar