tirsdag 26. februar 2019

Bartok og Enescu - signert Vilde Frang

Man blir litt satt ut. Her presenteres en konsert av Bela Bartok (1881-1945) som ikke er mitt førstevalg når jeg skal lytte til en fiolinkonsert - samt en oktett av George Enescu (1881-1955) jeg kanskje har hørt en gang tidligere. Og jeg tenker mitt. Hvorfor gjør Vilde Frang dette?
Svaret er enkelt: Fordi hun kan!

Det er ikke musikk som flyter rett inn, slik som Dvorak, Beethoven, Tsjaikovsky, Bach, Mozart - eller de andre store. Dette er musikk en solist må være trygg på at man kan formidle.
Og det er nettopp det dette utrolig fiolintalentet gjør. Hun formidler med stor F!
Jeg har akkurat gjenopplevde hennes flotte konsert sammen med Berlin-filharmonikerne i Røros kirke, der hun sender Mendelssohns berømte fiolinkonsert ut i verden på et vakkert musikalsk sølvfat. Og nå har jeg kontrasten i øret. Bela Bartok og Georg Enescu. To komponister som ikke er de enkleste å tilnærme seg, men så var det det med formidling da. Vilde Frang gjør det på en slik måte at hun fanger oppmerksomheten umiddelbart - og holder lytteren fanget gjennom hele denne produksjonen.
Hennes klang er varm, hennes teknikk er utsøkt - og så var det det lille ekstra som kjennetegner en stor musiker - kjærlighet til musikken hun spiller.
Mens jeg skriver denne lille omtalen går platen for fjerde gang i spilleren. Og stadig oppdager jeg nye detaljer i hennes spill.
Denne innspillingen er bare helt herlig!

På platen:
Bela Bartok: «Fiolinkonsert nr.1» Sz.36
Georg Enescu: «Oktett for strykere i C-dur» op.7

VILDE FRANG: Bartok og Enescu
Orchestre Philharmonique de Radio France (Bartok) - Dirigent: Mikko Franck
Vilde Frang, Erik Schumann, Gabriel Le Magadure og Rosanne Philippens, fioliner
Lawrence Power og Lily Francis, bratsj
Nicolas Alstaedt og Jan-Erik Gustafsson, celli
Warner Classics 0190295662554 (2018)
Spilletid: 58.05

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar