torsdag 4. juni 2020

Én komponist - to verdener


Arnold Schönberg (1874-1951) er en av de virkelig store komponister. Hans 50 opus viser hvilken fantastisk reise en tur i hans musikalske landskap er. På denne platen møter vi komponisten i to vidt forskjellige verdener.

Arnold Schönberg nevnes i samme åndedrag som Alban Berg og Anton Webern, og nevnes like gjerne sammen med Gustav Mahler og Richard Strauss. For Schönbergs musikk utviklet seg fra den senromantiske stil, via en eksperimentell periode frem til fullførelsen av tolvtonemusikken midt på 1920-tallet.
Platas første verk er «Pelleas und Melisande» op.5, et verk som til de grader videreutvikler stilen som spesielt Gustav Mahler så genialt sto for. Vi kjenner også igjen Richard Strauss i disse fantastiske orkesterklangene.
Bare seks år etter - i 1909 kom «Erwartung» op.17 for sopran og orkester. Og her er Schönberg på vei bort fra en slags postromantisk stil. Og veien mot atonalitet og tolvtoneteknikken er i gang.
Derfor er Bergen-filharmonien og Edward Gardners valg med å sette disse to verkene sammen en veldig god løsning.
Gardners tilnærming til musikken er god, og det er tydelig - spesielt i «Pelleas und Melisande» at dirigenten maler med like stor pensel som han ville gjort med musikken til Strauss og Mahler.
I «Erwartung» møter vi sopranen Sara Jakubiak i en spennende formidling av monodramaet som komponisten setter sammen. Musikken her er hakket mer krevende å lytte til, men lytt - og titt gjerne i partituret om du har tilgang til det. Jakubiak formidler teksten enkelt og likefremt. Og hun gir dramatugien liv på en særdeles fin måte.
Sammen med Paul Griffiths ledsagende skriverier i cd-heftet gir solist, Bergen-filharmonikerne og Gardner oss en meget fin opplevelse.
Kontrastene er store på denne platen. Og det musiseres godt!

ARNOLD SCHÖNBERG: Pelleas und Melisande» / «Erwartung»
Sara Jakubiak, sopran
Bergen Filharmoniske orkester - Edward Gardner (dirigent)
Chandos CHSA 5198 (2020)
Spilletid: 67.36


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar