tirsdag 17. november 2020

12 år - tre symfonier

 


Bergen Filharmoniske orkester er her med de tre første symfoniene av Sergej Prokofiev (1891-1953). En viden berømt symfoni - en det ikke er lett å forstå seg på, samt en symfoni som har mye kraft i seg.


Symfoniene ble skrevet i perioden 1916-1928 og nummer to og tre står i skarp kontrast til Prokofievs første symfoni - den klassiske.
Nå synes jeg ikke denne innspillingen av Prokofievs lille mesterverk er helt der oppe. Joda, det spilles fint og Andrew Litton tøyler strykerne på en god måte, og både fløyten (som det heter på bergensk) og fagotten får lov til å overbevise. Likevel er det noe med tempivalgene som i mine ører ikke helt er der de bør være. Jeg setter mer pris på Seiji Ozawas versjon med Berlin-filharmonikerne fra 1991.

Når det er sagt blir man imponert over de to siste symfoniene. Her er det karakter i spillet, og jeg har særdeles god sans for den tredje symfonien - en symfoni som har vært en av mine favoritter siden jeg var guttunge og fikk tak i en LP-plate med Claudio Abbado og Berlin-filharmonikerne.
Det er med anerkjennende nikk jeg synes at denne symfonien er bedre enn Valeri Gergievs versjon fra 2004 med London Symfoniorkester og den kan hevde seg opp mot nevnte Abbados innspilling. Det er tempiene og presisjon, samt en tidvis fanden-i-voldsk innstilling i denne versjonen som gjør at dirigent og orkester treffer meg langt inn i sjela. Jeg serverte faktisk et lite bravo i stua etter å ha lyttet meg gjennom denne symfonien første gangen.

Litton og det vestlandske orkesteret fremstår her med en - etter min beskjedne mening - dønn ærlig og inderlig tolkning. Det den andre symfonien mangler i oppbygging og logikk (men som likevel er meget hørverdig i denne innspillingen), det tar Prokofiev det igjen med den tredje symfonien. Den er sår, den er aggressiv, den er tidvis voldsom i sine utbrudd - og setter orkesterets musikere på en rekke utfordringer.

Andrew Litton loser orkesteret gjennom disse to spesielle symfoniene på en særdeles god måte - bare synd at den klassiske symfonien ikke var hakket mer sprudlende.

SERGEJ PROKOFJEV: Symfoni nr.1-3
Bergen Filharmoniske orkester - Andrew Litton (dirigent)
BIS-2174 (2020)
Spilletid: 85:31

  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar