Møt cellisten Audun Sandvik. På dette albumet treffer vi på komponister som ikke revolusjonerer musikkuttrykkene på noen måte. Det er musikk som på mange måter er en collage av sanseinntrykk - ja det hele minner egentlig om å «høre» en film - dog uten bilde.
Og det krever kanskje en liten forklaring.
For det første så er musikken på denne platen full av elementer og vendinger man har hørt før - likevel er musikken gjennomkomponert og tidvis løftes det hele opp på er særdeles godt nivå - slik som i Gaute Storaas sitt verk «Ex Alla Parte» og Henrik Skrams «Emerge». To verk som på hvert sitt vis tar tak i lytteren.
Og så blir vi selvsagt presentert for filmmusikk på denne platen. Både Ginge Anviks «Ostinat», Gaute Storaas «A Nordic Year» og Henrik Skrams «The Dinner» er musikk skrevet for det hvite lerret.
Men det er cellist Audun Sandviks spill som står i fokus på platen. Og denne eminente cellist som har hatt solistoppdrag med orkestre som Oslo-filharmonien, Bergen-filharmonien Stuttgart kammerorkester og Kringkastingsorkesteret. Sistnevnte var hans faste arbeidsplass i perioden 2005-2019, da han var alternerende solocellist i orkesteret.
Sandvik er i følge cd-heftet nesten altetende innen musikk - der han følers seg hjemme i de fleste sjangere - men her og nå er det altså som solist vi møter ham. Og det er den varme klangen han får frem i instrumentet som fascinerer. Og han skaper liv til musikk som i flere tilfeller nok kan virke litt klisjépreget, men likevel - med Sandviks bue og strenger skapes det klanger og liv som trenger fint inn i ørekrokene.
Musikken er ikke nyskapende i seg selv, men musikerne på innspillingen er med på å skape en klangverden som er meget behagelig å lytte til.
Jeg koste meg i 55 minutter!
ANVIK / STORAAS / SKRAM: «Trace of Lament»
Audun Sandvik, cello
Kringkastingsorkesteret - Thomas Klug (dirigent)
Det Norske Kammerorkester - Per Kristian Skalstad (dirigent)
LAWO Classics LWC1234 (2022)
Spilletid: 55:20
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar