fredag 12. juli 2024

De glemte skatter


 Nåja - ikke helt, men i alle fall nesten. For den moderne mannskortradisjonen i Norge er et forholdsvis smalt kapittel idag i forhold til tidligere tider. Men det bestemte Marius Skjølaas seg for å endre på da han i 2009 etablerte Christiania Mannskor. Her skal delen av norsk kortradisjon som har kommet litt i bakleksa frem i lyset.


 På denne innspillingen er det musikk av far og sønn David Monrad Johansen (1888-1974) / Johan Kvandal (1919-1999) som treffer øregangene. 

Kvaliteten i fremføringene til mannskoret er igjen av det gode slaget. Tekstene foredras tydelige og det er spennende å høre hvordan komponistene bruker mannsstemmer til å danne klangbilder vi stort sett forbinder med denne typen kor. Det er på en måte potent og noe særs bestemt i mannskorets klang som tidvis får undertegnede til å glippe litt i konsentrasjonsfeltet i løpet av denne innspillingen. Det begynner riktig nok sterkt med «Draumkvædet» op.7 av David Monrad Johansen. Dette er et voksent korverk der komponisten gir mannskoret rikelig med anledning til å briljere. Så følger Monrad Johansens sanger, som er av det gode gamle nasjonalromantiske slaget, mens det glimter litt mer til i Johan Kvandals «Pleiaderne ved Midnat» op.25. Her er det tre sanger som peker godt fremover i tid og som skaper kontraster i korklangen, samtidig som undertegne kvepper litt til i undring og glede etter å ha lyttet meg gjennom sangene til hans far.

Kvandals 10 minutter lange verk er sammen med Monrad Johansen monumentale «Draumkvædet» op.7 platas store beholdning. 

På denne innspillingen:
David Monrad Johansen: «Draumkvædet» op.7, «Tre mannskor» op.10, «Tre mannskor» op.17, «Tre Skaldekvad» op.27, samt «Tre mannskor til tekster av Ivar Aasen» op.19

Johan Kvandal: «Drikkevise»,  «Pleiaderne ved Midnat», op. 25 og «Efter tidens leilighed»

Tekstene er skrevet av Tore Ørjasæter, Olav Aukrust, Jonas Lie, Henrik Wergeland, Carsten Hauck, Tormod Kolbrunarskald, samt Gammenorsk folkepoesi.

CHRISTIANIA MANNSKOR: Like Father like Son 
Dirigent: Marius Skjølaas
LAWO Classics LWC1270 (2024)
Spilletid: 70'57

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar