onsdag 2. oktober 2024

Bødtker, Vold og Wergeland i samspill


 Jeg kaller det for et samspill fordi det er kalnger og stemninger i ørene når poeten leser sine egne og Henrik Wergelands dikt til musikk av Ellen Bødtker.


 Mitt første møte med Jan Erik Volds skriverier skjedde en gang på slutten av 1970-tallet. Da var jeg litt i min opprørske alder (slutten av ten-årene) og gikk til anskaffelse av hans «Entusiastiske Essays». En murstein av en bok på smått utrolige 711 sider. Så gikk lesingen litt i dvale på 80-tallet, før det smalt igjen på tidlig 90-tall - tror jeg. Bislett stadion skulle nedlegges som skøytebane - og pang - der var Jan Erik Vold igjen.

Siden har jeg frydet meg ovfer hans innspillinger og diktsamlinger, og nå er det igjen tid for å oppleve denne særegne poeten og formidleren. Denne gangen er det en av våre dyktigste harpister som har laget ledsagende musikk til Volds opplesninger av sine egne dikt og dikt av Henrik Wergeland. Umiddelbart en litt snål sammensetning - men vent - neida, selvsagt skal det være slikt, for poesien er tidløs - og slikt vet Jan Erik Vold.

Ellen Bødkter har med seg et knippe meget dyktige instrumentalister og musikken hun har skapt passer bra til tekstene på platen. Hun har fanget stemning og tid i diktene slik at musikken får en underbyggende funksjon som er av det særs gode.

Hva kan du så få med deg på denne platen. Små og store mesterverk er vel en grei oppsummering; for eksempel «Til min Gyldenlakk», «Den første sommerfugl» og «Anden natt paa Hospitalet» av Wergeland, nennsomt puttet inn mellom Volds dikt som «Norge - og ikke-Norge», «Et tre er et tre», «Ta vare», samt de to fantastisk humoristiske «Ordprøven» og «Funny».

Medspiller på platen er; Bjarne Magnus Jensen (fiolin), Liv-Hilde Klokk Bryhn (fiolin), Ida Klokke Bryhn (bratsj), Audun Sandvik (cello) og Eirik Raude (perkusjon).

Herlig plate - jeg elsker den!

ELLEN BØDTKER / JAN ERIK WOLD: Bødtker/Vold/Wergeland
LAWO Classics LWC1337 (2024)
Spilletid: 56'23

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar