Morten Gunnar Larsen er en særdeles dyktig pianist innen sitt felt. Ragtime, klassisk jazz - og nå tilnærmet en klassisk tradisjon, men innen et kreolsk landskap. Man blir smått imponert av et slikt mangfold.
Kreol er betegnelsen på folk som utvandret fra Spania, Frankrike og Portugal til disse landenes kolonier i «den nye verden». Og musikken de tok med seg ble blandet med blant annet slavenes folkemusikk. Slik oppsto for eksempel tangoen, danza, og beguine. Og denne musikken - som er full av rytmiske tildragelser - blir på denne platen tatt godt hånd om av vår egen «ragtime-konge» Morten Gunnar Larsen.
Hovedvekten på denne platen er viet tangoen - og den brasilianske komponisten Ernesto Nazareth (1863-1934). Her oppleves forskjellige tilstander i tangoens mangslungne uttrykk. Larsen spiller med følelsene tidvis uttapå skjorta - og tolkningene går rett hjem med musikken fra denne komponisten. At han ikke når helt opp til selve sjefen innen denne formen - Astor Piazolla (1921-1992) - får så være. Piazolla er selv representert med to stykker - og jeg må innrømme at disse to stykkene er platas desiderte høydepunkter - også mye takket være Morten Gunnar Larsens eminente og lekene spill.
På platen ellers finner vi musikk av Louis Moreau Gottschalk (1829-1869), Hal Isbitz (1931), David T. Roberts (1955), Ignacio Cervantes (1847-1905), Ernesto Lecuona (1895-1963) og Lionel Belasco (1881-1967). Alt sammen fornøyelig og god musikk.
Dette er musikk som sjelden når norske konsertsaler, men de små miniatyrene er absolutt verd å låne øret til.
MORTEN GUNNAR LARSEN: «Creole Connections»
LAWO Classics LWC1070 (2014)
Genre: Klassisk
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar