mandag 29. august 2016

Intenst drama

En ballett uten dans. Man kan alltids diskutere om det er en fornuftig bruk av ressurser og penger, men rent dokumentarisk har det sin misjon. Og Sergej Prokofievs «Romeo og Juliet» inneholder så mye god musikk, at Oslo-filharmoniens meget fine innspilling er vel verd å låne øret til.



Likevel vitner innholdet på denne platen om at komponisten har hatt en idé da han lagde tre orkestersuiter (20 satser) ut av denne musikken som totalt har 52 satser.
Personlig synes jeg at den første akten i denne balletten er den svakeste - musikalsk sett. Men Oslo-filharmonien gjør sitt ytterste for å formidle musikken, Men det tar ikke helt av før orkesteret får skinne i «Dance of the Knights» og «Gavotte» - som sammen med balkongscenen formidler noe av det geniale i Prokofievs musikk som vi vet kommer.
For allerede i åpningen av andre akt, kjenner man litt på folkloren og det underliggende drama som venter. Og fra siste del av denne akten øker intensiteten - det er nesten så man hører at orkesteret tar frem sitt aller ytterste og litt til. Spesielt i de to siste satsene av akt 2 åpner Petrenko de musikalske slusene og orkesteret gnistrer med sitt spill.
Siste del av dramaet fanges godt inn - og Oslo-filharmoniens delikate avslutning av ballettmusikken er forbilledlig. Her er sårheten og inderligheten åpenbar i orkesterets spill.
Innspillingen innehar også flotte små soloinnslag, og her det treblåserne som har spesielt mye å gjøre.
Orkesterets dynamikk er eksepsjonell og de kammermusikalske delene fungerer optimalt.
Vasily Petrenko gjør dette til en opplevelse sammen med sine medspillere. Det er ikke helt riktig å sammenlikne denne komplette innspillingen av balletten med Oslo-filharmoniens innspilling av suitene på slutten av 80-tallet - men intensiteten som var under Mariss Jansons ledelse, er så absolutt til stede med tospannet Petrenko og Oslo-filharmonien. De kommende innspillingene blir særdeles spennende å lytte til. Og i mellomtiden kan man jo også få med seg tre andre glimrende innspillinger de har gjort sammen ved å trykke her!

SERGEJ PROKOFIEV: «Romeo et Juliet» op.64 - komplett
Oslo filharmoniske orkester - Vasily Petrenko
LAWO Classics LWC1105 (2016)
Spilletid: 144.48

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar