Ketil Hvoslef (f. 1939) er spennende og viktig komponist. En satsing på å spille inn alle hans kammermusikalske verk fortsetter med album nummer to - og denne platen - med meget variert musikk - er en fornøyelse å lytte til.
Dette er en plate som fenger umiddelbart - mye takket være åpningsverket. «Duodu» (1982) er tilegnet musikerparet Soon-Mi Chung og Stephan Barratt-Due jr. Et verk som har blitt spilt en god del - og som i likhet med fløyteoktetten (1978), er to kammerverk som ruver på Hvoslefs verkliste - og som spilles ofte.
Stykket som fascinerer mest på denne platen er etter mitt skjønn «Dano Tiore» (1985) - et verk med sang uten tekst - eller som Hvoslef selv sier; ...«mine ord er ikke meningsbærende, men likevel ikke meningsløse». Bakgrunnen er at Hvoslef så seg lei på problematikken ved å oppfatte tekst i musikk - noe som skaper et spesielt og spennende verk.
Og når man befinner seg i fascinasjonens dragsug; «Duo for accordeon» (1979) er løselig inspirert av H.C. Andersens «Det er Ganske Vist» - en fortelling om den lille fjær som blir til fem høns. Duoen følger godt opp denne intensjonen.
At Hvoslef ikke er en forutsigbar komponist kommer godt frem i «Quartetto Percussivo» (1998) - ikke for fire slagverkere, men for to slagverkere og to pianister. Selvsagt med bakgrunn i at man godt kan hevde at pianoet flørter med slagverksfamilien - i likhet med xylophon, vibraphon og andre melodiske slagverksinstrumenter.
Platas lille perle er en septett for fløyter - kalt «Ludium» - som favner ordet «utøver» på en god måte. Dette lille verket - melodisk som bare det - viser en helt annen side av Hvoslef.
Musikere som bidrar på denne platen gjør det med inderlighet og dyktighet. Man blir slått av hvor balansert og delikat samspillet er, og det er godt å registrere hvordan nitten musikere er med på å skape en stor opplevelse, der musikken er signert en av våre virkelig fine komponister.
Musikere som medvirker på denne platen er;
Ricardo Odriozola, fiolin
Ilze Klava, bratsj
Moa Bromander, fløyte
Sofye Dudaeva, fløyte
Cecilia Lind, fløyte
Rebecca Lambrecht, fløyte
Ingrid Søfteland Neset, fløyte
Knut Magnus Bøen, fløyte
Luana Gundersen, fløyte
Gro Sandvik, fløyte
Hilde Haraldsen Sveen, sopran
John Ehde, cello
Hans Knut Sveen, cembalo
Jostein Stalheim, accordeon
Kai André Hansen, accordeon
Torleif Torgersen, klaver
Einar Røttingen, klaver
Peter Kates, slagverk
Manuel Hofstätter, slagverk
KETIL HVOSLEF: Chamber Works No. II
LAWO Classics LWC1081 (2016)
Spilletid: 63.41
«Hvoslef Chamber Works No. II» er den andre i en serie på ni CD-er med Ketil Hvoslefs samlede kammermusikk. Ideen om å samle alle Hvoslefs 38 kammermusikalske verker på CD ble unnfanget av fiolinisten Ricardo Odriozola og pianisten Einar Røttingen, begge med bakgrunn i mange års samarbeid med komponisten. Ketil Hvoslef (f. 1939) er en produktiv, allsidig og udogmatisk anlagt komponist, som fortsatt – godt inn i syttiårene – skriver musikk i et heftig tempo. Hvoslefs stil er preget av økonomisk bruk av virkemidlene, oppsamling av latent energi, rytmisk oppfinnsomhet, og ofte et element av humor, som også kommer tydelig fram i hans beskrivelse av egne komposisjoner: Og under arbeidet med fløyteoktetten så jeg for meg en kropp med åtte armer (gjerne en blekksprut). Armene lot jeg her og der gå sine egne veier, men hele tiden var det viktig at de ble oppfattet som del av en felles kropp. Denne kropp beveger seg mange steder også helt samlet, og gir forhåpentligvis inntrykk av et enhetlig, men likevel sammensatt, uvirkelig vesen. – Et «fløyteuhyre»! Også under arbeidet med verket «Duo for Accordions» har Hvoslef funnet inspirasjon i dyrenes verden, nærmere bestemt i H.C. Andersens berømte hønsegård: Her er det jo tale om at «en lille Fjeder kan nok blive til fem Høns». I mitt stykke er det syv fjær, eller toner (og også syv ord i tittelen), som ble til et helt stykke for to akkordeoner! Innspillingene tar utgangspunkt i det utøvende miljøet i Bergen, hvor Hvoslef har sitt virke. Musikerne er primært fra Griegakademiet (UiB/HiB) og Bergen Filharmoniske Orkester.
Dette er en plate som fenger umiddelbart - mye takket være åpningsverket. «Duodu» (1982) er tilegnet musikerparet Soon-Mi Chung og Stephan Barratt-Due jr. Et verk som har blitt spilt en god del - og som i likhet med fløyteoktetten (1978), er to kammerverk som ruver på Hvoslefs verkliste - og som spilles ofte.
Stykket som fascinerer mest på denne platen er etter mitt skjønn «Dano Tiore» (1985) - et verk med sang uten tekst - eller som Hvoslef selv sier; ...«mine ord er ikke meningsbærende, men likevel ikke meningsløse». Bakgrunnen er at Hvoslef så seg lei på problematikken ved å oppfatte tekst i musikk - noe som skaper et spesielt og spennende verk.
Og når man befinner seg i fascinasjonens dragsug; «Duo for accordeon» (1979) er løselig inspirert av H.C. Andersens «Det er Ganske Vist» - en fortelling om den lille fjær som blir til fem høns. Duoen følger godt opp denne intensjonen.
At Hvoslef ikke er en forutsigbar komponist kommer godt frem i «Quartetto Percussivo» (1998) - ikke for fire slagverkere, men for to slagverkere og to pianister. Selvsagt med bakgrunn i at man godt kan hevde at pianoet flørter med slagverksfamilien - i likhet med xylophon, vibraphon og andre melodiske slagverksinstrumenter.
Platas lille perle er en septett for fløyter - kalt «Ludium» - som favner ordet «utøver» på en god måte. Dette lille verket - melodisk som bare det - viser en helt annen side av Hvoslef.
Musikere som bidrar på denne platen gjør det med inderlighet og dyktighet. Man blir slått av hvor balansert og delikat samspillet er, og det er godt å registrere hvordan nitten musikere er med på å skape en stor opplevelse, der musikken er signert en av våre virkelig fine komponister.
Musikere som medvirker på denne platen er;
Ricardo Odriozola, fiolin
Ilze Klava, bratsj
Moa Bromander, fløyte
Sofye Dudaeva, fløyte
Cecilia Lind, fløyte
Rebecca Lambrecht, fløyte
Ingrid Søfteland Neset, fløyte
Knut Magnus Bøen, fløyte
Luana Gundersen, fløyte
Gro Sandvik, fløyte
Hilde Haraldsen Sveen, sopran
John Ehde, cello
Hans Knut Sveen, cembalo
Jostein Stalheim, accordeon
Kai André Hansen, accordeon
Torleif Torgersen, klaver
Einar Røttingen, klaver
Peter Kates, slagverk
Manuel Hofstätter, slagverk
KETIL HVOSLEF: Chamber Works No. II
LAWO Classics LWC1081 (2016)
Spilletid: 63.41
«Hvoslef Chamber Works No. II» er den andre i en serie på ni CD-er med Ketil Hvoslefs samlede kammermusikk. Ideen om å samle alle Hvoslefs 38 kammermusikalske verker på CD ble unnfanget av fiolinisten Ricardo Odriozola og pianisten Einar Røttingen, begge med bakgrunn i mange års samarbeid med komponisten. Ketil Hvoslef (f. 1939) er en produktiv, allsidig og udogmatisk anlagt komponist, som fortsatt – godt inn i syttiårene – skriver musikk i et heftig tempo. Hvoslefs stil er preget av økonomisk bruk av virkemidlene, oppsamling av latent energi, rytmisk oppfinnsomhet, og ofte et element av humor, som også kommer tydelig fram i hans beskrivelse av egne komposisjoner: Og under arbeidet med fløyteoktetten så jeg for meg en kropp med åtte armer (gjerne en blekksprut). Armene lot jeg her og der gå sine egne veier, men hele tiden var det viktig at de ble oppfattet som del av en felles kropp. Denne kropp beveger seg mange steder også helt samlet, og gir forhåpentligvis inntrykk av et enhetlig, men likevel sammensatt, uvirkelig vesen. – Et «fløyteuhyre»! Også under arbeidet med verket «Duo for Accordions» har Hvoslef funnet inspirasjon i dyrenes verden, nærmere bestemt i H.C. Andersens berømte hønsegård: Her er det jo tale om at «en lille Fjeder kan nok blive til fem Høns». I mitt stykke er det syv fjær, eller toner (og også syv ord i tittelen), som ble til et helt stykke for to akkordeoner! Innspillingene tar utgangspunkt i det utøvende miljøet i Bergen, hvor Hvoslef har sitt virke. Musikerne er primært fra Griegakademiet (UiB/HiB) og Bergen Filharmoniske Orkester.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar