mandag 26. november 2018

Forskjellige vokale inntrykk

Morten Gaathaug (1955) har skrevet utrolig mye musikk opp gjennom årene. Her møter vi hans komposisjoner for stemmen, i både det lille formatet og innen kammermusikkens ramme.

Gaathaug skriver stort sett i det tonale segmentet av samtidsmusikken, noe som kanskje er i ferd med å finne et større fotfeste blant komponister av i dag. Nå har Gaathaug på denne platen gitt sangkunsten den store plassen. Både med vokal og piano, samt verk i en litt større besetning.
Og det er i kammermusikkens format undertegnede finner de beste musikalske inntrykkene. De er komplekse og har et spennende drama i sentrum. «Elegiske fragmenter» op.42 har utspring i en tragedie under den 2. verdenskrig som omhandler bevegelsen «Den hvite rose». «De profundis» op.20b har sin bakgrunn i den spanske borgerkrigen med tekst av Federico Garcia Lorca.
I disse to verkene legger mezzosopranen Marianne E. Andersens stemme seg utrolig flott inn i musikkens stemninger, og hun får meget god og spennende musikalsk ledsagelse av et knippe flotte musikere.
På platen finner vi også samlingene «Landskap i måneskinn» op.97 og «En Obstfelder-syklus» op.104, samt den særdeles herlige «Ridder Dalebu»
Platen presenterer en godt bilde av Gaathaugs komposisjoner for stemmen.

MORTEN GAATHAUG: «Landskap i måneskinn»
Marinna E. Andersen, mezzosopran - Tore Dingstad, piano - Jan Koop, cello - Bjørn Rabben, slagverk, David Friedman Strunck, obo og Steinar Granmo Nilsen, horn
LAWO Classics LWC1152 (2018)
Spilletid: 78:49  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar