Fiolinisten og komponisten Harpreet Bansal (1980) har allerede skapt seg et internasjonalt navn med sine tolkninger av raga - en musikksjanger som nok en del har stiftet bekjentskap med gjennom The Beatles og Ravi Shankar. Nå gir Bansal oss en klanglig naturopplevelse av de helt store.
Musikken er for oss iskalde nordboere er smått mystisk i Bansals tapning. Hennes magiske fiolinspill er delikat og søkende, men samtidig overbevisende. De sarte, men inderlige fiolintonene blender seg med et lydlandskap der et harmonium og et nydelig opplagt Kringkastingsorkester fargelegger Bansals skapende.
Og som kommer Sanskriti Shrestha med sin tabla. Og da er man på mange måter solgt.
Dette er folkemusikk selvsagt, men likevel satt inn i en slags vestlig symfonisk klang - der vårt symfoniorkesters farger vagt bryter med de lett magiske folkelige tonene som hun har skapt sin musikk rundt. Platas og verkets tittel er «Parvat» som betyr fjell på det gamle språket sanskrit. Og her er det kontraster vi møter - fra de nesten grublende musikalske tanker, til ekstatisk og suggererende rytmer.
Harpreet Bansal har selv arranger midtdelen av verket med tittelen «9 1/2», mens innledning av den nesten 50 minutter lange opplevelsen med tittel «Puria Dunasri» er orkestrert av Jan Martin Smørdal mens Jon Øivind Ness har tatt seg av siste sats «Bhimpalasi» - her vi møter orkesterets fagottist Embrik Snerte i nydelig samspill med Harpreet Bansal før kaskader av rytmer og klanger fyller rommet i en småvill finale. Herlig rett og slett!
Det er Hannu Koivula som sørger for å binde hele sammen i en imponerende musikalsk reise.
HARPREET BANSAL: «Parvat»
Harpreet Bansal, fiolin - Vojtech Prochazka, harmonium - Sanskriti Shrestha, tabla
Kringkastingsorkesteret - Hannu Koivula (dirigent)
LAWO Classics LWC1233 (2022)
Spilletid: 48:14
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar