tirsdag 8. februar 2022

Davidsen og nasjonalromantikken


 Jeg skal innrømme at jeg var litt skeptisk til Edvard Griegs sanger framført av vår internasjonale operastjerne. Jeg innrømmer at jeg er hodestups forelsket i stemmen hennes når det virkelig drar seg til i Richard Wagners store operaer - men Grieg?


Vel - etter hvert ble jeg imponert over hennes evne til å ta klangen av Lise Davidsen inn i Edvard Griegs til dels vare musikalske verden, selv om det noen ganger blir litt stort volum i tolningene.

Åpningen av «Haugtussa» krever en stemme som ikke er for stor, men heller ikke for tynn - og her ante jeg at operastemmen til Davidsen kunne skape litt vanskeligheter - i alle fall i mine ører. Og «Det Syng» - åpningen av Haugtussa blir tidvis litt i overkant. 

Men da hun serverer «Veslemøy», den andre sangen i «Haugtussa», er jeg likevel delvis overbevist om at  dette blir en fin opplevelse. Her balanserer hun hårfint uttrykk og volum, noe som krever sin perfeksjon. Og det er nok på mange måter tolkningene av «Haugtussa» som bærer denne platen, sammen med noen av de virkelig fine sangene fra Griegs store sangproduksjon.

Det er Leif Ove Andsnes som trakterer tangentene på denne platen, noe han gjør uten meget godt. Det er som regel som den store solisten vi møter ham både på scenen og på plate, men her viser han at han også behersker akkompagnatørrollen elegant. 

Lydbildet er ypperlig. Teknikerne har funnet en fin balanse mellom sanger og akkompagnatør - noe som også er med på å heve den musikalske opplevelsen for oss i sofakroken. 

Høydepunktene kommer tett på platen - og foruten de tre komplette samlingene har jeg lyst til å trekke frem noen flotte tolkninger av «Ved Rondane», «Ved moders grav», samt en vakkert versjon av «Våren». Likevel er det nok på operascenen Lise Davidsens stjerne blinker aller tydligst. 

Vi får servert tre komplette samlinger signert vår store nasjonalromantiker, samt utdrag fra andre. Og det er egentlig bare å si - skaff deg denne!

På platen:
Edvard Grieg (1843-1907):
«Haugtussa» op.67
«5 sanger» op.69
«6 sanger» op.48

i tillegg til utdrag fra op.5, 18, 25, 33, 59 og 60

LISE DAVIDSEN / LEIF OVE ANDSNES: Sanger av Edvard Grieg
Decca Records (2021)
Spilletid: 79:47



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar