mandag 12. februar 2024

Gammelt og nytt i en elektroakustisk verden


 Ewa Jacobsson (f. 1956) er både komponist og kunstner, med mangfoldige uttrykksformer. I det musikalske landskapet som utfolder seg på platen «Hearbaricum Fields» henter hun inspirasjon og tanker fra et rikholdig liv. Med seg på det musikalske laget har hun pianisten Kenneth Karlsson.

 


 «Jarring Sounds» åpner den drøye 75 minutter lange lyd- og klangopplevelsen. Her er det to Steinway-flygler som på flere måter fanger oppmerksomheten. Dette er en live-innspilling fra Marmorsalen (Sentralen) i Oslo 2019, der en av de fremste pianistene i formidling av samtidsmusikk Kenneth Karlsson frembringer de levende klanger. Han spiller med (eller mot) et eldre flygel (fra 1948), som komponisten Ewa Jacobsson har brukt for å spille inn det andre sporet. Så trer lydkunstneren Jacobsson inn med kledelige elektroakustiske innfall som rammer inn et verk som forlanger mer enn en runde i spilleren.

Platas andre verk, «Hearbaricum Fields» ytes egentlig ikke rettferdighet på en plateinnspilling. Det er et verk med lyder og klanger som er mikset sammen og som ble presentert på ULTIMA-festivalen i 2019, da med 40 høyttalere omringet av fire preparerte objekter (lydskulpturer) som satte publikum inn i et slags tredimensjonalt rom. Klangene er både studioskapt, og det er hentet inn forskjellige lyder som er bearbeidet og mikset sammen.

Vel - slikt er vanskelig - egentlig umulig å gjenskape på et lydanlegg i stua, men uansett får man et innstrykk av Jacobssons kreativitet. 

Takk til Hild Borchgrevink for opplysende skriverier i cd-heftet.

EWA JACOBSSON: «Hearbaricum Fields»
Kenneth Karlsson, piano
LAWO Classcis LWC1267 (2023)
Spilletid: 75'29

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar