mandag 24. april 2023

Et komplett drama!


 Jeg hadde akkuratt gått ut av videregående ved musikklinja på Foss i Oslo. Det var i 1980 og jeg avtjente verneplikten i musikktroppen til H.M. Kongens Garde. Selvsagt skulle jeg på operaen og se "The Tempest" - balletten av Glen Tetley som er basert på William Shakespeares mesterverk og med musikk av Arne Nordheim! Jeg skjønte ikke bæret......


Vel, jeg gikk pliktskyldigst til Kjell Hillveg i Norsk Musikkforlag og kjøpte platen med Sydvesttysk radios symfoniorkester, dirigert av Charles Darden....og skjønte fortsatt ikke så alt for mye. Det var liksom korps, Beethoven og Grieg som pirret øregangene mine dengang.

Nok om det.

Her er - endelig - en aldeles glimrende innspilling av suiten fra denne balletten fra 1979, og jeg skjønner at i alle fall undertegnede har hatt godt av å la denne musikken modnes i "ubevisstheten" i disse årene. (Joda, jeg hørte på den gamle vinylplata to ganger før jeg ga opp).

Det som treffer meg nå er et klangvelde og en intesitet i musikken som jeg for noen-og-førti år siden ikke hadde verken kunnskap eller modenhet til å ta inn over meg. I dag står dette verket som et utrolig sterkt vitnesbyrd om en komponist som så udmerket godt visste hva han gjorde. Arne Nordheims evne til å skape dramatikk i dramatikken er med denne utgivelsen banket inn for alltid.

Nordheims musikk formidles med denne innspillingen til deg og meg med en fantastisk ynde, skjørhet, brutalitet og undring. Mye takket være komponistens evne til å formidle sine musikalske tanker, men ikke minst til Bergen Filharmoniske orkester under eminent ledelse av Edward Gardner. Notebildet er komplekst - klangenes farger er intrikate der de slynger seg av sted i allskens musikalske kriker og kroker.

Dette er innspillingen som virkelig løfter musikken av en av våre store samtidskomponister til de store høyder. Her er det bare å sette av tid til å lytte!

PS! Jeg blir fortsatt like fascinert av slagverkerne i satsen «A Mazed Trod» og må også berømme innspillingens to solister; sopranen Beate Mordal og barytonen Jeremy Carpenter.
Og ta deg tid til å lese Andrew Mellors tekst i cd-heftet. Den gir deg et godt blikk inn i en fascinerende del av musikkens verden.

ARNE NORDHEIM (1931-2010): «The Tempest»
Bergen Filharmoniske orkester - Edward Gardner (dirigent)
LAWO Classics LWC1250 (2023)
Spilletid: 49:41

    


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar