onsdag 4. september 2019

En enorm orkesterkonsert

Seksti tre - 63 -minutter. Ørjan Matres «Konsert for orkester» inneholder mye, fra de brede penselstrøk over et kjempelerret, til små elementer med musikalsk ornamentikk. Og det fungerer!

Det hele innledes med publikums småprat i foajeen, før Arne Nordheims velkjente innkallingsignal til konsert griper inn i det hele, og orkesterets klanger - i et delvis organisert sammensurium - roer det helt ned til et harmonisk utgangspunkt for det som skal komme.
For dette er en konsert for et orkester, der komponisten griper tak i orkestrets egenskaper og instrumentarium.
Ja vi får til og med et spennende møte med et slags utdrag fra Matres fiolinkonsert - også denne gangen med fiolinist Peter Herresthal som briljant solist.
Det som fascinerer er Matres innfallsvinkel til verket. En konsert med et symfoniorkester inneholder gjerne et lite orkesterverk - gjerne en overture - så inkluderes solisten i konserten - før det hele rundes av med et større orkesterverk - gjerne en symfoni. Og det er akkurat det Ørjan Matre (1979) gjør i denne enormt anlagte verket. En enkel tanke altså - som gir lytteren et vell av opplevelser. Til tross for lengden på verket, så holdes tilhøreren fast gjennom denne drøye timen. Og bruken av publikumslyd bringer et ekstra element inn i verket.
Sterkt gjort!

Peter Herresthal leverer igjen som solist, og Oslo Filharmoniske orkester under ledelse av Peter Szilvay er oppgaven verdig og vel så det.

ØRJAN MATRE: «Konsert for orkester» (2014)
Peter Herresthal, fiolin
Oslo Filharmoniske orkester - Peter Szilvay (dirigent)
LAWO Classics LWC1155 (2018)
Spilletid: 63:06

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar