tirsdag 3. september 2019

En vokal omfavnelse

Det ikke ofte man blir presentert for en slags konseptplate innen den klassiske sjangeren. Men her har komponist Ørjan Matre sammen med Oslo Kammerkor lykkes i å skape og å fremføre musikk som tar vare på tradisjonen, samtidig som den veves inn i det nyskapende. Det er spenstig gjort, fordi vi kjenner disse gamle sangene godt. Fallhøyden kunne med andre vært stor i et slikt prosjekt.

Ørjan Matre (1979) Har skrevet tre helt nye korsatser, der det er tydelig hvor inspirasjonen ligger. Før og etter disse mellomspillene til Matre, har han tatt for seg en rekke av sangene som er formidlet gjennom generasjoner, og Matres klangskapende er kompleks, men han har også klart å bevare musikkens enkle utgangspunkt.
Når en komponist gir fra seg sitt materiale, er det i mange tilfeller utøveren det hele faller på.
Oslo Kammerkor har de dyktige stemmene, den dyktige dirigenten og viser at dette prosjektet er som skapt for dem.
Korets medlemmer er meget gode til å lytte - de er gode til å formidle - og de er gode til å flette sine egne unike stemmer inn i en vokal helhet som jeg vil tro faller godt inn i komponistens ører. Det gjør de i alle fall foran  høyttalerne i stua.
Denne produksjonen er nyskapende, spennende og føyer seg pent inn blant gode norske korplater som er produsert de siste årene.
Honnør også til lydmenneskene bak denne produksjonen. De klarer å gi en ekstra dimensjon til lytteropplevelsen med sin ekspertise.

Blant kildene til musikken finner vi navn som Berit Opheim,  Brita Bratland, Helga Gunnes, Arne Anderdal, Ragnar Vigdal og Kirsten Bråten Berg - blant flere.



OSLO KAMMERKOR: «Veneliti»
Musikk og arrangementer av Ørjan Matre
Dirigent: Håkon Daniel Nystedt
2L-153-SABD (2019)
Spilletid: 55:22

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar