søndag 15. mars 2020

Ligeti og Brahms sammen? Joda!

Igjen får vi en plate med den meget gode fiolinisten Augustin Hadelich som også her musiserer sammen med Kringkastingsorkesteret. Denne gangen er det fiolinkonsertene til Johannes Brahms (1833-1897) og György Ligeti (1923-2006) som er lydfestet.

Det er rundt fire år siden jeg sist hørte en innspilling med Hadelich og Kringkastingsorkesteret. Da var det Mendelssohns fiolinkonsert og fiolinkonsert nr.2 av Bela Bartok som vi fikk høre. En spennende kombinasjon selvsagt. Men enda mer spennende er koblingen mellom Brahms og den lett surrealistiske konserten til Ligeti. Her snakker vi kontraster!
Brahms serveres med like stor innlevelse som for eksempel Nigel Kennedys tolkning som Kennedy gjorde sammen med London-filharmonien. Og selv om Brahms ikke hører til mine favorittkomponister, må jeg innrømme at Hadelichs spill holder min interesse vedlike - tvers igjennom!
Jeg har stor sans for Ligetis fiolinkonsert - ja Ligetis musikk generelt. Og denne spesielle konserten inneholder de herligste ting, fra folkemusikkinspirerte utladninger til minimalistiske spennende godbiter.
Jeg hørte Patricia Kopatchinskaya spille denne med Berlin-filharmonikerne under Sir Simon Rattle (digital Concert hall 11/2 2017) - og det er herlig å registrere at Hadelichs spill og samspill med Kringkastingsorkesteret så definitivt kan sammenlignes.
Det er også artig at Hadelich har inkludert en annen samtidskomponists (Thomas Adés) cadenza inn i Ligetis verden.
Kringkastingsorkesteret overbeviser igjen med sitt spill i denne kontrastfylte innspillingen - meget godt ledet av Miguel Harth-Bedoya.

JOHANNES BRAHMS / GYÖRGY LIGETI: Fiolinkonserter
Augustin Hadelich, fiolin
Kringkastingsorkesteret
Miguel Hart-Bedoya, dirigent
Warner Classics (2019)
Spilletid: 71:46

Undertegnede er for tiden ansatt som vikar i NRK Klassisk



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar