onsdag 6. januar 2021

Iskaldt drama!


 «Grader av Hvitt» signert forfatteren Johan Harstad (f. 1979) og komponist Nils Henrik Asheim (f. 1959) er ikke en behagelig reise hørt fra godstolen. Lytteren er vitne til et drama - et iskaldt drama!


Jeg setter meg ned for å lese litt om dette verket i forkant av lyttingen, og blir svært nysgjerrig på hvordan et verk som tar opp mye av kunstens elementer i seg. Et monodrama fra en teaterscene? Et audiovisuelt drama uten bilde, lydkunst, og selvsagt et symfonisk element. Resultatet treffer meg umiddelbart. Det er støykunstneren Lasse Marhaug som får slippe til de første sekundene og han kaster et iskaldt gufs ut gjennom høyttalerne i stua. 

«Det er helt stille her ute. Vi er på Grønland. Grønland i mars. Og et sted, kanskje i nærheten, er mannen min, Andreas.
Jeg har tatt av meg jakken, satt meg på den.
Og jeg har begynt å fryse i hjel.
Det er sånne ting jeg vet.»


Det er en sterk tekst Johan Harstad bretter ut i dette timelange verket, der Nils Henrik Asheim ruller ut symfoniske elementer som passer så inderlig godt til en tekst som utvikler seg til et fascinerende drama. Musikken Asheim spinner over, under og i teksten fungerer utrolig bra. Her er det to kunstnere som greier å skape det som sannsynligvis må være noe av det vanskeligste som finnes innen denne kunstformen - å skape engasjement fra første sekund - og holde lytteren fast denne timen.

Og det har duoen klart. Med cd-heftet i hendene og kaffe i koppen (kaffe, som etter hvert ble like kald som lydopplevelsen), satt jeg igjen med en følelse av å ha følt på kroppen det jeg-personen i verket formidler. Mye fordi skaperne av verket har klart å kombinere tekst og musikk, samt det smågeniale med å koble støymusikeren Lasse Marhaug til dette prosjektet.

Innspillingen kommer både i norsk og engelsk versjon.

NILS HENRIK ASHEIM / JOHAN HARSTAD: «Grader av hvitt»
Laila Goody (forteller norsk versjon) - Petronella Barker (forteller engelsk versjon)
Lasse Marhaug, støymusiker
Kringkastingsorkesteret - Christian Eggen (dirigent)
Lawo Classics LWC1206 (2020)
Spilletid: 57:32 (samme lengde på engelsk versjon)


 


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar