Det er ikke ofte jeg skriver om filmmusikk, likevel - her er unntaket. Filmmusikken til filmen «Torden», skrevet av Marcus Paus (f. 1979) er iørefallende og ambisiøs og passer godt inn i denne norske fantasy-filmen.
Marcus Paus skriver like gjerne store orkesterverk som små miniatyrer. Her er det på en måte kombinasjonen av miniatyren og orkesterverket som presenteres i de 21 delene filmmusikken er delt opp i.
Filmen ble sendt på TV i disse dagene da jeg begynte å lytte til platen til Paus. Og jeg skal definitivt ikke begi meg inn på en anmeldelse av filmen, men og det ble et par greie timer i sofaen for TV'en, der spesielt slutten av filmen tok helt av.
Å skrive for film er kanskje ikke så ulikt det å komponere frittstående verk. Rammen rundt ligger fast - og i likhet med film skal musikken underbygge fantasi og underbevissthet hos lytteren, samt å være med på å fortelle en historie.
Og jeg må si at Paus har lykkes godt. Her finnes mystikk, drama, lyrikk og forundring - godt sydd sammen til det som godt beskriver natur og mytologi. At Paus benytter seg av de litt særnorske klangene gjør seg - også om vi skiller film og musikk.
Musikken kan kanskje få en enda bedre dynamikk om komponisten setter sammen noen satser/elementer inn i en (litt kortere) orkestersuite. Kanskje en slik suite vil nå inn i konsertsalen etter hvert, for det er mye fint i denne musikken som har potensiale til å stå på egne bein.
Stavanger symfoniorkester og Budapest Film orchestra gjør en solid innsats på denne innspillingen.
MARCUS PAUS: «Mortal»
MTG Records (2020)
Spilletid: 79:21
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar