Det er to vidt forskjellige fiolinkonserter Eldbjørg Hemsing har foreviget sammen med Wien symfoniorkester. Og en blir fengslet av hennes strengespill, som kler begge disse konsertene perfekt.
Hjalmar Borgstrøm (1864-1925) og hans musikk har på mange måter fått en ny vår de siste årene. Hans opera «Thora paa Rimul» og ikke minst orkesterverkene «Hamlet» (for klaver og orkester) og «Tanken», samt fiolinsonaten er med på å gi Borgstrøm den plass i musikkhistorien som han fortjener. Hans musikk er ikke «norsk» i den forstand at han går i fotsporene til Grieg. Han oppholdt seg i lange perioder i Tyskland og hentet mye av sin inspirasjon fra det europeiske musikklivet.
Kvaliteten i denne «glemte» konserten er særdeles god. Og Eldbjørg Hemsings brede spekter i klangbehandling og delikat virtuositet passer denne konserten meget bra. Hun har et musikalsk fargespekter som er imponerende, noe hun bruker til fulle i denne konserten.
At hun kan sin Dmitri Shostakovich (1906-1975) er hevet over en hver tvil. Hans første fiolinkonsert er intens med sine rytmiske og inderlige klangfarger og er uten tvil et mesterverk.
En rekke av klodens store fiolinister har spilt denne inn på plate - og den første var David Oistrakh, som også konserten er tilegnet.
Hemsing har jobbet med dette verket sammen med den ukrainske musikeren og professoren Boris Kushnir - et veldig godt valg, da hun spiller denne konserten med en solid dose østeuropeiske innlevelse. Det er ikke en eneste tone som forblir anonym i hennes tolkning. Hun fremviser en teknikk og en virtuositet som er beundringsverdig.
I ryggen har Eldbjørg Hemsing det meget gode Wien symfoniorkester, lydhørt og dyktig ledet av den estiske dirigenten Olari Elts.
Innspillingen kan på mange måter stå som Hemsings mesterstykke - og den eksamen har hun bestått med glans!
På platen:
Hjalmar Borgstrøm: «Fiolinkonsert G-dur» op.25 (1914)
Dmitri Shostakovich: «Fiolinkonsert nr.1 a-moll» op.77 (1948)
ELDBJØRG HEMSING: Fiolinkonserter av Borgstrøm og Shostakovich
Wien Symfoniorkester - Olari Elts
BIS-2366 (2018)
Spilletid: 74:13
Hjalmar Borgstrøm (1864-1925) og hans musikk har på mange måter fått en ny vår de siste årene. Hans opera «Thora paa Rimul» og ikke minst orkesterverkene «Hamlet» (for klaver og orkester) og «Tanken», samt fiolinsonaten er med på å gi Borgstrøm den plass i musikkhistorien som han fortjener. Hans musikk er ikke «norsk» i den forstand at han går i fotsporene til Grieg. Han oppholdt seg i lange perioder i Tyskland og hentet mye av sin inspirasjon fra det europeiske musikklivet.
Kvaliteten i denne «glemte» konserten er særdeles god. Og Eldbjørg Hemsings brede spekter i klangbehandling og delikat virtuositet passer denne konserten meget bra. Hun har et musikalsk fargespekter som er imponerende, noe hun bruker til fulle i denne konserten.
At hun kan sin Dmitri Shostakovich (1906-1975) er hevet over en hver tvil. Hans første fiolinkonsert er intens med sine rytmiske og inderlige klangfarger og er uten tvil et mesterverk.
En rekke av klodens store fiolinister har spilt denne inn på plate - og den første var David Oistrakh, som også konserten er tilegnet.
Hemsing har jobbet med dette verket sammen med den ukrainske musikeren og professoren Boris Kushnir - et veldig godt valg, da hun spiller denne konserten med en solid dose østeuropeiske innlevelse. Det er ikke en eneste tone som forblir anonym i hennes tolkning. Hun fremviser en teknikk og en virtuositet som er beundringsverdig.
I ryggen har Eldbjørg Hemsing det meget gode Wien symfoniorkester, lydhørt og dyktig ledet av den estiske dirigenten Olari Elts.
Innspillingen kan på mange måter stå som Hemsings mesterstykke - og den eksamen har hun bestått med glans!
På platen:
Hjalmar Borgstrøm: «Fiolinkonsert G-dur» op.25 (1914)
Dmitri Shostakovich: «Fiolinkonsert nr.1 a-moll» op.77 (1948)
ELDBJØRG HEMSING: Fiolinkonserter av Borgstrøm og Shostakovich
Wien Symfoniorkester - Olari Elts
BIS-2366 (2018)
Spilletid: 74:13
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar