onsdag 9. mai 2018

Schumann og Chopin

Sveinung Bjelland er ute med en ny plate. Denne gangen er det en god innspilling med Chopins Klaverkonsert nr.1, og en lysende innspilling av Robert Schumanns «Introduksjon og allegro appassionato» som er lydfestet.

Platen innledes med verket til Robert Schumann (1810-1856). Her møter vi en pianist og et orkester i perfekt harmoni og nydelig spillemodus. Formidlingen er herlig - og samspillet mellom pianist og orkester er i mine ører noe av det beste jeg har hørt når det gjelder dette verket.
Bjellands medspillere er Kringkastingsorkesteret - og de har en besetning som kler de to verkene meget godt. Likevel synes jeg klaverkonserten til Frederic Chopin (1810-1849) blir en smule for rytmisk i den første satsen - og her tenker jeg spesielt på orkesterpartiene, der lydbildet - etter min mening - blir i overkant massivt. Jeg har hørt innspillinger med slankere orkestre - noe som kan gjøre konserten enda mer delikat. Men når man snakker om det delikate; Andresatsen er bortimot uimotståelig. Her er det musikalitet og følelser i rikt monn.
Dette er en med andre ord en meget god plate, mye takket være Sveinung Bjelland, selv om jeg altså ikke gikk i taket under lyttingen på Chopins klaverkonsert - uten at det forringer solistens spill.

På platen:
Robert Schumann: «Introduksjon og allegro appassionato» op.92
Frederic Chopin: «Klaverkonsert nr.1 e-moll» op.11

SVEINUNG BJELLAND: Chopin og Schumann
Kringkastingsorkesteret - Christian Eggen (dirigent)
LAWO Classics LWC 1149 (2018)
Spilletid: 58:18

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar