søndag 2. juli 2023

Intens Bruckner


 Bergen Filharmonsike orkester er her med en ny Bruckner-symfoni. Denne gangen med den virkelig store og romantiske fjerde symfoni. Det er blitt en intens lytteropplevelse - og da mener jeg opplevelse!


Thomas Dausgaard leder vestlandsorkesterert på noe som nesten kan kalles den romantsike motorvei - med enkelte avstikkere opp på de små stier der de musikalske opplevelsene står i kø. 

Denne symfonien er en av de mest innspilte symfoniene av Anton Bruckner (1824-1896), med en rekke av de virkelig store dirigenter og orkestre rundt om. Jeg har brukt helgen til å lytte meg gjennom noen referanseinnspillinger, blant annet Andris Nelsons versjon med Gewandhausorkesteret, Riccardo Chailly og Concertgebouworkesteret i Amsterdam, samt den gode gamle med Berlin-filharmonikerne under Karajans taktstokk.

Og det er med et godt smil i ørene jeg konstaterer at Bergen-filharmonien er godt på høyde og kanskje litt foran disse innspillingene. Jeg liker nemlig Dausgaards tilnærming til partituret. Han gjør noen litt overraskende valg, blant annet i tempi, noe som etter min mening gavner denne symfonien. Den kan nemlig bli litt baktung (f. eks i Nelsons versjon - siste sats).

Så var det orkesteret - med de små soloinnslagene. Ett enkelt fremmedord er nok - Magnific!
Klangen i hele orkesteret er aldeles herlig - fra de váreste enkle fiolintoner til de voldsomme klangsprakende utfallende i blåserne. Man kan bli slått i bakken av mindre!

Lyden på denne innspillingen er også av det superbe slaget. Instrumentgruppene er enkle å følge med på, da de som skrur lyd på denne innspillingen vet hva de skal gjøre for å få til et optimalt resultat. På surround-anlegget i stua er dette en ren nytelse!

Så joda - den tredje Bruckner-platen fra Bergen-filharmoniens og Dausgaards hånd følger de to foregående innspillingene på et herlig vis. Jeg gleder meg til fortsettelsen!

ANTON BRUCKNER: «Symfoni nr.4 i Ess-dur»
Bergen Filharmoniske orkester - Thomas Dausgaard
BIS-2534 SACD (2023)
Spilletid: 61'12

Innspillingen kommer i tre versjoner; SACD Surround, SACD stereo og vanlig stereo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar