Åsmund Feidje (f. 1948). Norsk komponist sier du? Joda, og har du frekventert norske teatre de siste 30 årene, eller lyttet til progrock på 70-tallet, eller ensemblet Octoband - eller kanskje til Terje Rypdal, da har du nok vært borti musikeren og komponisten Åsmund Feidje - men det visste du kanskje ikke?
Det var slik da undertegnede skulle finne litt mer rundt komponisten da aha-opplevelsene sto i kø.Mannen har vært usedvanlig kreativ både for scene, radioteater og film Han har laget musikk til mer enn 150 produksjoner. Og så må man ikke glemme det han har komponert for alle institusjonsteatrene i Norge, Radioteatret, film og TV. (se mer her)
Nå får vi derimot et møte med en Åsmund Feidje som for mange har vært godt skjult. Men som alle vet; når det dukker opp noe ny-gammelt, så kan det være gull man finner. Og nettopp det er denne platen. Gull fra en komponist som virkelig kjenner sine instrumenter, og vet hva slags ensembler han skriver for.
Sju verk skrevet mellom 1989 og 2010 er samlet på denne innspillingen. Og her her er det virkelig snadder som venter øregangene. For Feidje er selvsagt en samtidskomponist, med tilhørende klanger som du helt sikkert forbinder med moderne musikk. Men joda - så dukker den melodiske Feidje opp - og han syr sammen sine verk på de mest finurlige måter. Det er nesten så du finner en overraskelse bak hver musikalske sving på denne platen.
Spesielt to verk synes jeg er sprellende morsomme å lytte til. «1905 - duell for strykekvartett» fra 2005 er tuftet på hans ballett «Kvinner selv stod opp og strede» - og som man da skjønner er den skrevet til 100-års jubileet for unionsoppløsningen. Her møter vi både den litt alvorlige Feidje og den særs humoristikske komponist som fletter inn folketoner over en lav sko - ja selv nasjonalsangen har sin tydelige rolle her. Det hele blir fortreffelig fremført av Vertavokvartetten.
«Pas de deux» for kammerensemble og strykeorkester og er som man skjønner ballettmusikk. Vel, egentlig er det musikk hentet tuftet på balletten «Access» som så dagens lys i Bjørvika i 2010. Musikken er så god og spennende at en faktisk ikke trenger å se dansere. Det holder med å lukke øynene, så dukker de opp foran ditt indre. Her er det Bjarte Engeset som leder ensemblet fra Kringkastingsorkesteret.
Fem verk til er med - og det som slår meg som lytter er at alt er så gjennomarbeidet og godt skrevet. For Feidje kjenner sitt instrumentarium - og det høres!
Vi møter en rekke musikere og sangere som rett og slet gjør stas på Åsmund Feidje. De fremfører musikken på forbilledlig vis.
Undertegnede fikk et stort smil av denne innspillingen!
Undertegnede fikk et stort smil av denne innspillingen!
På platen:
«Etüde» for cello solo (1989)
«Sonnet nr. 8» for damekor (2010)
«Etüde» for cello solo (1989)
«Sonnet nr. 8» for damekor (2010)
«1905 - duell for strykekvartett» (2005)
«Contrabbacchus» for kontrabass solo (1991)
«Kort møte» for kammerensemble (1991)
«Contrabbacchus» for kontrabass solo (1991)
«Kort møte» for kammerensemble (1991)
«Fragment» for kontrabasskvartett (2000)
«Pas de Deux» for kammerensemble og strykeorkester (2010)
ÅSMUND FEIDJE: Chamber Works
Bjørg Lewis (cello), Kvindelige Studenters Sangforening (Marit Tøndel Bodsberg Weyde-dirigent), Vertavokvartetten, Håkon Thelin (kontrabass), Cikada ensemble (Christian Eggen - dirigent), Dan Styffe (kontrabass), Kenneth Rydland (kontrabass), Glenn Lewis Gordon (kontrabass), Kringkastingsorkesteret (Bjarte Engeset - dirigent)
LAWO Classics LWC1254 (2023)
Spilletid: 79'22
Spilletid: 79'22
PS: Partiturer til samtlige verk kan kjøpes fra Nasjonalbibliotekets nettside.
Så bra. Hurrah! Gode ord til en fremragende komponist !
SvarSlettSå bra. Gode ord til en fremragende komponist !
SvarSlett