Her har vi et eufoniumspill i samtidens klanger og med inspirasjon fra naturen og tradisjonsmusikken. Og instrumentets klang er meget godt ivaretatt av utøver Bente Illevold som sammen med perkusjonist Anders Kregnes Hansen bringer liv til to spennende verk.
Platen innledes med et samarbeidsprosjekt mellom Rune Rebne (f. 1961) og Ludvig Elblaus (f. 1981). Verket har hentet en smule inspirasjon fra Rendalen og folkevisen «Den største dårlighet». Og det slutter egentlig referansene. Musikken har egentlig lite med visen å gjøre, men mye med utøveren og hennes forhold til klangbehandling med sitt instrument. Men å skjele til visen og distriktet Rendalen der solisten har sine røtter er selvsagt en slags sidereferanse.
«DSDHT for euphonium and fixed media» fra 2016 er en slags gjenfortelling med et helt annerledes musikalsk klangforløp, selv om man kan følge teksten i vise - til en viss grad i alle fall.
Lydlandskapet med eufonium og elektronikk er fasinerende, og er god lytting.
Platas neste - og siste verk er «Bom-Bombardino» av Bjørn Kruse (f. 1946) - også det verket fra 2016. Her er folketonen mer fremtredende enn i Rebne og Elblaus sitt verk. Og igjen skal vi til Østerdalens og Illevolds hjemtrakter. Her får vi virkelig oppleve hvor fint Illevolds utøvelse på instrumentet er. Hennes klang er fantastisk og ikke minst er samspillet med slagverkeren Anders Kregnes Hansen helt utrolig godt.
«Bom-Bombardino» består av 12 små satser. Satser som bringer fargeklanger og rytmiske systemer sammen i en nydelig opplevelse for oss i sofaen. Og med referansen til bom (slagverk) og bombardino (italiensk betegnelse på eufonium) så er det bare å nyte den litt melankolske klangen fra de dype skogene.
BENTE ILLEVOLD: «Klangen fra de dype skoger»
Bente Illevold, eufonium - Anders Kregnes Hansen, slagverk
LAWO Classics LWC1195 (2020)
Spilletid: 46:28
Platen innledes med et samarbeidsprosjekt mellom Rune Rebne (f. 1961) og Ludvig Elblaus (f. 1981). Verket har hentet en smule inspirasjon fra Rendalen og folkevisen «Den største dårlighet». Og det slutter egentlig referansene. Musikken har egentlig lite med visen å gjøre, men mye med utøveren og hennes forhold til klangbehandling med sitt instrument. Men å skjele til visen og distriktet Rendalen der solisten har sine røtter er selvsagt en slags sidereferanse.
«DSDHT for euphonium and fixed media» fra 2016 er en slags gjenfortelling med et helt annerledes musikalsk klangforløp, selv om man kan følge teksten i vise - til en viss grad i alle fall.
Lydlandskapet med eufonium og elektronikk er fasinerende, og er god lytting.
Platas neste - og siste verk er «Bom-Bombardino» av Bjørn Kruse (f. 1946) - også det verket fra 2016. Her er folketonen mer fremtredende enn i Rebne og Elblaus sitt verk. Og igjen skal vi til Østerdalens og Illevolds hjemtrakter. Her får vi virkelig oppleve hvor fint Illevolds utøvelse på instrumentet er. Hennes klang er fantastisk og ikke minst er samspillet med slagverkeren Anders Kregnes Hansen helt utrolig godt.
«Bom-Bombardino» består av 12 små satser. Satser som bringer fargeklanger og rytmiske systemer sammen i en nydelig opplevelse for oss i sofaen. Og med referansen til bom (slagverk) og bombardino (italiensk betegnelse på eufonium) så er det bare å nyte den litt melankolske klangen fra de dype skogene.
BENTE ILLEVOLD: «Klangen fra de dype skoger»
Bente Illevold, eufonium - Anders Kregnes Hansen, slagverk
LAWO Classics LWC1195 (2020)
Spilletid: 46:28
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar