onsdag 22. januar 2020

Ikke helt i toppklasse

Etter å ha opplevd en rekke innspillinger med Bergen-filharmonien, må jeg dessverre si at denne innspillingen med den første og tredje symfonien til Johannes Brahms (1833-1897) skuffer en litt.

Det største savnet med denne platen er formgivingen og spissingen av den musikalske dramatikken Brahms legger opp til. I innledningen av den første symfonien savner jeg den vulkanske pondusen som det innbys til (jfr. Jansons og Oslo-filharmonien. Spillet i de andre satsene blir egentlig litt anonyme, selv om det glimter til i perioder. Jeg får heller ikke helt får taket på helheten og formen i den tredje symfonien. Her liker jeg bedre dramaturgien til både Abbado med Berlin-filharmonien og Jansons med Oslo-filharmonien. Det er på måte litt mer troverdig enn den vestlandske versjonen.
Når det er sagt - orkesterets musikere serverer god musisering. Tidvis er det delikat spill (kanskje litt for delikat til tider) og de formidler fint de musikalske farger det legges opp til.
Brahms symfonier tolkes vidt forskjellig av dirigenter - og takk for det. Da kan man faktisk velge sine favoritter. For eksempel den langsomme versjonen av tredje symfonien til Bayersk radio symfoniorkester og Herbert Blomstedt. Noen elsker den (blant annet undertegnede) - mens andre legger den vekk med en gang.
Jeg synes heller ikke lyden plateselskapet kommer opp med innfrir i like stor grad som tidligere innspillinger.
Men platen er god - og er verd å låne øret til - selv om jeg personlig foretrekker andre versjoner enn denne.

JOHANNES BRAHMS: Symfoni nr.1 & 3
Bergen Filharmoniske orkester - Edward Gardner (dirigent)
Chandos hybrid SACD CHSA 5236 (2019)
Spilletid: 81:24

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar