mandag 27. januar 2020

Kontrastenes plate!

Å kombinere Nils Henrik Asheims «Høgsongen - Eg søv, men hjartet vakar» fra 2015 med Peter Tsjaikovskys flotte «Serenade i C-dur» er et vågestykke. Og jeg er - i alle fall et godt stykke på vei - i ferd med å bifalle prosjektet med musikalske hurrarop.

Jeg slet litt i sofakroken første gang platen snurret i spilleren - jeg skal innrømme det, og jeg var faktisk mer opptatt av Ensemble Allegrias musikalske prestasjoner enn av platens spesielle kobling av disse verkene. Her møter vi nemlig et ensemble som viser vidt forskjellige sider av seg selv - og etter litt modning så ser jeg at det faktisk er en god kobling mellom Asheims vare, såre og tidvis vakre klanger og det russiske mesterverket som utgjør platens andre del - mye takket være musikernes flotte spill. Og når man titter nøyere på teksten faller en del biter på plass.

Den tekstlige bakgrunnen for «Høgsongen» er selvsagt Salomos høysang, der teksten på denne innspillingen blir strålende formidlet av Petronella Barker. Her møter vi kvinnens erotiske oppvåkning - og jeg må si at jeg etter å ha latt denne innspillingen få en god del runder i lydanlegget - så er det en liten musikalsk åpenbaring som stikker seg frem.
Komponisten og organisten Nils Henrik Asheim (f. 1960) vekker alltid nysgjerrigheten min med sin musikk - og jeg kan godt legge musikken vekk etter en gjennomlytting, men så er det da noe som  pirrer. Og da havner cd-platen i spilleren igjen - og igjen - gjerne ledsaget av opplysende tekst i cd-heftet - som komponisten selv har forfattet. Med andre ord - flere lyttinger på dette verket anbefales.

Så kommer den fantastiske serenaden av Peter Tsjaikovsky (1840-1893) nesten som en vekker - eller som en utviklet musikalsk blomst i etterkant av Asheims musikalske søken og refleksjoner. Egentlig anså jeg først koblingen som delvis bisarr - men nå virker den faktisk veldig naturlig. Og da er det bare å si - joda - slik kan det også gjøres!
Ensemblet som gir oss denne opplevelsen er det utrolig flotte Ensemble Allegria. De gir sitt beste på denne platen - og det er aldeles fortreffelig.
God lytting!

ASHEIM / TSJAIKOVSKY: Høgsongen / Serenade
Petronella Barker, stemme
Ensemble Allegria
LAWO Classics LWC1191 (2019)
Spilletid: 57:25

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar